Suoraan sisältöön (paina enter-painiketta)

Väitös: Pelinomainen tietokoneharjoittelu nopeuttaa lukemista heikoilla lukijoilla

Lukemisen pulmat, erityisesti lukemisen hitaus, ovat haasteita noin joka kymmenennelle lapselle.

PsM Riikka Heikkilä tutki nopean nimeämisen yhteyttä sekä lukemiseen että muihin oppimisen ongelmiin, matematiikan oppimisvaikeuteen ja tarkkaavuushäiriöön lapsilla, joilla on havaittu oppimisen haasteita.

Tutkimuksessa ilmeni, että oppimisen haasteet esiintyvät hyvin usein yhdessä, mutta nopea nimeäminen näytti olevan yhteydessä erityisesti lukemisen sujuvuuden ongelmiin.

Toisena tavoitteena oli löytää keinoja lukemisen sujuvuuden harjoitteluun. Tutkimuksessa 150 heikkoa 2–3-luokkalaista lukijaa jaettiin harjoitteluryhmiin, joissa tavujen lukemisnopeutta harjoiteltiin Jyväskylän yliopistossa kehitetyn Ekapelin avulla. Nopeutuminen harjoiteltujen tavujen lukemisessa havaittiin jo 1-2 tunnin harjoittelun jälkeen, kun kutakin tavua oli toistettu 50 kertaa.

Tiedote Jyväskylän yliopiston verkkosivuilla. >>

PsM Riikka Heikkilän psykologian väitöskirjan ”Rapid automatized naming and reading fluency in children with Iearning difficulties” tarkastustilaisuus pidetään 22.5. Jyväskylän yliopistossa. Vastaväittäjänä apulaisprofessori George K. Georgiou (University of Alberta) ja kustoksena professori Timo Ahonen.


Sisältö päivitetty 01.06.2016