Suoraan sisältöön (paina enter-painiketta)

Väitös: Oppimisen lukot on mahdollista avata

Ohjausvuorovaikutuksen laadun parantamiseen ja tarkasteluun kehitetyt uudet menetelmät paljastivat useita mahdollisuuksia ja haasteita oppimisvaikeusoppilaiden oppimisen tukemisessa, selviää Turun yliopistossa tarkastettavasta kasvatustieteen väitöskirjasta.

Oppilaiden oppimisvaihtelun huolellinen tarkastelu korostaa opettajan ja oppimisympäristön moniulotteisen tuen jatkuvan yhteensovittamisen tärkeyttä, jotta voidaan tukea jokaisen oppilaan etenemistä kohti oppimistavoitteita.

– Väitöskirjani tulokset osoittavat, että jos tässä yhteensovittamisessa onnistutaan, oppimisvaikeusoppilaiden taidot lähtevät kehittymään kohti ikäryhmän vertailutasoa esimerkiksi matemaattisessa ongelmanratkaisussa, Kajamies sanoo.

Tuoreet tutkimustulokset korostavat erityisesti opettajan vastuuta korkeatasoisten oppimismahdollisuuksien tarjoajana.

– Opettajien tulisi jatkuvasti kuunnella herkästi ja jatkaa joustavasti oppilaidensa luomia mahdollisuuksia liittämällä ne osaksi oppimistavoitteisiin tähtäävää vuorovaikutusta. Oleellista olisi vahvistaa opettajan keinoja tukea oppimista sisukkaasti, pitkäjänteisesti ja monipuolisesti, väittelijä summaa.

Anu Kajamiehen väitöstutkimus osoittaa, että jatkamalla yhteistyötä opettajien kanssa ohjausvuorovaikutuksen kehittämiseksi voidaan avata oppimisvaikeusoppilaiden oppimisen lukkoja, joiden avaaminen tyypillisesti on opettajan työn suurimpia haasteita

 

KM Anu Kajamies esittää väitöskirjansa TOWARDS OPTIMAL SCAFFOLDING OF LOW ACHIEVERS’ LEARNING: Combining intertwined, dynamic, and multi-domain perspectives julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 7.4.2017.

 

Lue lisää Turun yliopiston sivuilta

 


Sisältö päivitetty 20.12.2017