Suoraan sisältöön (paina enter-painiketta)

Väitös: Kiintiölaki tarvitaan myös Suomeen vammaisten työllistämiseksi avoimille työmarkkinoille

Erityisopiskelijoiden oppisopimuskoulutus estää selkeästi syrjäytymistä. Se antaa vammaisille ja osatyökykyisille kokemuksen osallisuudesta sekä mielekkäästä, arvokkaasta elämästä. Suurin osa haastatelluista oli sijoittunut koulutuksen jälkeen työsuhteeseen joko kokopäivä- ja erityisesti Suomessa osa-aikatyöhön.

Tämä käy ilmi Oulun yliopistossa tarkastettavasta  Marja Irjalan väitöstutkimuksesta Osallinen, syrjässä, marginaalissa, onnellinen? Tutkimus oppisopimuskoulutuksen erityisopiskelijoista Suomessa ja Saksassa.

 

Kiintiölaki edesauttaisi työllistymistä myös Suomessa

Saksassa lainsäädäntö ja sen nopea reagointi ajankohtaisiin ongelmiin osoittautui vahvaksi muutosvoimaksi yhdenvertaisen työkansalaisuuden edistämisessä. Jotta erityisopiskelijoiden oppisopimuskoulutus olisi Suomessakin mahdollista nykyistä laajemmin, opiskelijoille olisi lainsäädännön avulla turvattava riittävät tukipalvelut ja niiden pysyvä rahoitus. Edelleen, vammaisten ja osatyökykyisten nykyistä parempi pääsy avoimille työmarkkinoille ei toteudu ilman, että maassamme saadaan aikaan kaksi merkittävää uudistusta.

Toinen on kiintiölaki, jonka valtiovalta ja ammattijärjestöt voisivat hyväksyä. Saksassa voimassa olevan vastaavan lain mukaan vähintään 20 työntekijää työllistävän yksityisen tai julkisen yrityksen tai yhteisön on työllistettävä vammaisuuden statuksen omaavia vähintään viisi prosenttia työvoimansa kokonaismäärästä.

Toinen välttämätön uudistus on, että valtiovalta ottaa käsittelyynsä vammaisten avotyön ja toimintakeskusten tulevaisuuden. Maassamme on avattava julkinen keskustelu siitä, miten vammaisten avotyössä suorittamasta palkattomasta työstä voidaan tehdä osa tuotantoelämää. Pienikin työpanos on työpanos, josta on suoritettava asianmukainen korvaus. Sitä ei ole nykyisin maksettava 0-12 euron ahkeruus- tai toimintaraha päivältä.

Lue koko väitöstiedote Oulun yliopiston sivuilta

 


Marja Irjala:
Osallinen, syrjässä, marginaalissa, onnellinen? Tutkimus oppisopimuskoulutuksen erityisopiskelijoista Suomessa ja Saksassa
Equal, excluded, marginalized, happy? Research on special needs´ students of the Finnish and German vocational education and training by apprenticeship

 

 


Sisältö päivitetty 20.12.2017