Suoraan sisältöön (paina enter-painiketta)

Oikein ajoitettu kuntoutus voi säästää merkittävästi terveysmenoissa

Terveydenhuollolla on tärkeä rooli kuntoutukseen ohjaamisessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat aktiivisesti ottaa kuntoutuksen puheeksi, jos arvelevat, että kurssista saattaisi olla asiakkaalle hyötyä.

”Jos tällainen ajatus herää, kannattaa aluksi kysyä asiakkaalta, mitä tämä itse ajattelee ja herätellä motivaatiota”, sanoo suunnittelija Pirjo K. Tikka Kelasta.

Asiakas saa suurimman hyödyn kuntoutuksesta yleensä silloin, kun hän itse havahtuu kuntoutuksen tarpeeseen.

 

Uusille kuntoutuskursseille ei heti löydetä

Työikäisille tarkoitetut ammatilliset kurssit uudistuivat, kun Aslak- ja Tyk-kuntoutukset päättyivät. Tilalle tuli työkykyä ja työelämässä pysymistä tukeva KIILA-kurssi, jonka sisältö suunnitellaan yksilöllisesti kuntoutujan tarpeiden mukaan yhteistyössä työnantajan ja työterveyshuollon kanssa. KIILA-kuntoutusta ei vielä tunneta laajasti, ja monia kursseja on jouduttu perumaan osallistujien puutteen vuoksi.

Mielenterveysongelmista kärsiville suunnattuja kursseja on uudistettu, ja niillä olisi paikkoja paljon enemmän kuin on tulijoita. Myös hengityssairauksien sekä kuulo- ja näkövammaisten kursseille on välillä ollut vaikea löytää osallistujia.

 

Lue koko juttu Sosiaalivakuutus -lehdestä

 


Sisältö päivitetty 20.12.2017