Suoraan sisältöön (paina enter-painiketta)

Asiakas osaksi palveluiden kehitystyötä? Tuore julkaisu esittelee menetelmiä kehittäjäasiakkuuden vahvistamiseen

Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi antaa kehitystyön tekijöille tietoa siitä, kuinka asiakas voidaan ottaa osaksi palveluiden kehitystyötä.

Teos esittelee erilaisia menetelmiä, joilla kehittäjäasiakkuutta voidaan vahvistaa, sekä käytännön kokemuksia palveluiden kehittämisestä yhdessä asiakkaiden kanssa.

Tutkittua tietoa kehitystyön tueksi

Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksessa ja hyvinvointipalveluiden järjestämisessä korostetaan voimakkaasti asiakaslähtöisyyttä. Laadukkaat hyvinvointipalvelut edellyttävät kuitenkin asiakkaan ottamista osaksi niiden kehitystyötä.

Enää eivät riitä asiakastyytyväisyyskyselyt, asiakkaiden kuulemiset palveluja suunniteltaessa tai yksittäisten kokemusasiantuntijoiden käyttö, vaan asiakkaille on annettava palvelujärjestelmässä myös tasavertainen kehittäjän ja vaikuttajan rooli.

Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi on kirjoitettu sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen tueksi sosiaalialan sekä terveys- ja kuntoutusalan toimijoille. Se soveltuu myös oppikirjaksi ja opettajan oppaaksi.

 

Anneli Pohjola, Maarit Kairala, Asta Niskala & Hannu Lyly
Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa
Helsinki: Vastapaino, 2017

 

 


Sisältö päivitetty 20.12.2017